1920 - 1933 kehtis USA-s kuiv seadus. Samas kõigest 90 kilomeetri kaugusel rannikust paiknes Kuuba saar, kus läbi aegade oli rummi ja sigareid valmistatud ja kus keegi ei pannud pahaks selle kraami tarbimist.
Tahtmatult meenutab see Eesti ja Soome omavahelisi suhteid. Soomes oli 1919 - 1932 samuti kuiv seadus ja lõunanaabrite salapiiritus au sees (sealne alkoholipoliitika omab ka praegu mõju Soome lahe laevaliiklusele).
Kuuba muutus kõrgelthinnatud turismipiirkonnaks.
Inimesed saabusid puhkusepakettidega, lõbusõidujahtidega, kruiisilaevadega...

Küsimus tekib, miks saare hoopis teises otsas eemal kaugel paiknev Santiago de Cuba sai samasuguse turistide voo osaliseks?
Piisab vaid lühiajalisest otsingust interneti avarustes saamaks aru, et vastust sellele küsimusele on peaaegu võimatu sajand hiljem leida.
Võibolla piisab kaardi tähelepanelikumast silmitsemisest?
Sest otse selle linna all on saar, mille nimi on lahutamatult seotud suhkru tootmise jääkidest valmistatud alkoholi nimega...
[õige vastus: Jamaika rumm]
Nende aastakümnete jooksul külastas Kuubat äraarvamatu hulk ameerika turiste. Ja kahtlemata avastasid nad enda jaoks lisaks suurepärasele rannailmale ja purjusolekule ka kuuba muusika.
Igal õhtul olid kasiinodes peod ja seal mängisid orkestrid uusi ja põnevaid rütme ja rahvas läks sellega kaasa..
Kuubalt tagasi sõitvatel kruiisilaevadel tantsiti juba uusi kuubapäraseid tantse. Ja loomulikult taheti kodulinnade tantsusaalidesse ka seda muusikat.
Paljud Kuuba muusikud kutsuti ameerika orkestritesse mängima, nad tõid kaasa uued rütmid ja instrumendid. Mitmed kuuba orkestrid liikusid kontsertuuridega mööda USA-d.
Hakati välja andma heliplaate kuuba muusikaga.
Kuuba muusika leviku üheks suureks mõjutajaks oli ka tol ajal kiiresti arenev raadiojaamade võrgustik.
Kuuba päritolu tantsudest esimesena saavutas Ameerikas tohutu populaarsuse Rumba möödunud sajandi kolmekümnendatel.
Neljakümnendate lõpus tuli Mambo ja Chachacha hiilgeaeg.
Heliplaaditööstuse ja raadiojaamade arengu toel toimus suuri muutusi ka ameerikas endas -- viiekümnendatel tekkis uus võimas laine -- Rock'n'Roll.
Ja kahtlemata tahtsid Havanna ja Santiago kasiinode külastajad ka selle uut laadi muusika järgi tantsida.
Seega olid mõjud mitmesuunalised, tihedad, üksteist ergastavad.
Kuid siis toimus SUUR MUUTUS.
1958. aasta lõpus kukutati Batista korrumpeerunud valitsus ja 1959 jaanuaris võttis Fidel Castro oma kaaslastega Kuubas võimu.
Lühikese ajaga sai Kuubast esimene sotsialistlik riik ameerikates.
Maad ja omandid natsionaliseeriti, toimusid suured ümberkorraldused kogu riigi elus.
Mis sai kasiinodest?
Need muudeti kogu rahvale kasutamiseks tantsusaalideks. Need ei olnud enam valge eliidi päralt, sinna said tulla kõik. Mängupõrgute lauad ja masinad visati prügihunnikutesse ja sellealane tegevus keelati ja uued saalidesse tantsima tulijad unustasid vana tähenduse.
Kohtade nimed jäid, aga tähendus muutus.
Saalidesse tulid nüüd väga erinevatest etnilistest gruppidest pärit inimesed ja tantsisid neile tuntud stiilides tantse. Aastate jooksul settis see segu ja muutus selgemaks.
Ja selle settimise kiirendajaks oli kahtlemata idee hakata ringis koos samu kombinatsioone väljahüüdmise peale tantsima.
Kaasaegsete sõnul levis ringis tantsimise idee tohutu kiirusega suuremate linnade tantsusaalidesse laiali.
See oli aeg, kus Casino ja Rueda de Casino mõiste polnud kinnistunud.
Ei räägitud stiilist, räägiti ja näidati teistele, mida seal kasiinode tantsusaalides oldi õppinud.
Kuubas ehitati üles uus haridussüsteem. See nägi ette paljude uute koolide avamist maapiirkondades.
Ja sinna saadeti linnast tudengeid ja õpetaja kutsumusega inimesi ja kuna sellised inimesed olid tihtipeale ka tantsimisest innustunud, siis nad viisid üle maa laiali kasiinodes tekkinud ideed. Eks seal maal tantsiti omi tantse, aga need kasiino omad olid kahtlemata ligitõmbavad.
Maapiirkondadest saadeti noori ka linnadesse õppima ja nii toimus mitmesuunaline nakatumine.
Kuskil kuuekümnendate keskpaigaks oli uus tantsu- ja muusikastiil sedavõrd välja kujunenud, et oli vaja sellest selgemalt rääkida. Ja sõna Casino stiili tähistusena sobis hästi.
Uue ühiskondliku korraga ei suutnud paljud leppida. Aastakümnete jooksul põgenes üle miljoni kuubaka paatidel USAsse.
Miamis moodustus suur kuuba põgenike kogukond. Ja kuna nad olid oma väheste asjadega koos toonud endaga kaasa ka Rueda pisikud, siis kujunes teiselpool lahte emamaast erinev Miami Rueda de Casino stiil.
Selles kasutatakse kombinatsioonide nimedes palju spanglishit või päris puhast inglise keelt, samad kombinatsioonid on hoopis teise nimega või sama nimega võivad olla hoopis erinevad kombinatsioonid. Ja rütmipauside markeerimiseks tehakse täpisammu (!).
Aastakümnetega valgus Rueda veelgi enam laiali. Televisioon (hiljem ka Internet) ja kuuba põgenike väljarändamine nakkas Rueda de Casino pisikuga kogu maailma.
Tegemist on globaalse nähtusega.
San Franciscos toimuvad hetkel kuuendat aastat Rueda festivalid, Austraalias on iga aasta kaks (!) suurt üleriigilist ruedafestivali, Iisraelis on Rueda populaarne, Itaalias lausa massiliselt...
Toimuvad ülemaailmsed Rueda de Casino meistrivõistlused:
Aga eelkõige on see lõbus.
Piisab kolmest paarist --
ja õhtul on hoopis teine jume.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar